Kängor

Vad behöver man då ha för utrustning när man ska ut i skogen? Jag börjar här med första delen i en serie inlägg om vad som är bra att ha.

Om man ska ut i skogen kommer man förmodligen att använda fötterna en hel del. Mest till att gå med antar jag. Därför tycker jag att om man ska lägga krut på någonting av sin utrustning så är det skorna. Lite beroende på vad man ska göra finns det egentligen två val. Gummistövlar eller kängor.

Gummistövlar passar bäst om man inte ska gå så långt och om man kommer att vara i en miljö som är väldigt fuktig. Till exempel om man ska fiska eller plocka hjortron som växer på myrar. Nackdelen med gummistövlar är att de inte är lika bekväma att gå långt i. De är täta och man får lättare skavsår i dem. En fördel är att de inte är lika dyra att köpa. Om du är nybörjare i skogen passar det bäst med ett par gummistövlar då du förmodligen inte kommer att gå så långt och kanske inte vill att det ska kosta så mycket. Och ett par gummistövlar är alltid bra att ha annars också. Men det kan trots allt vara värt att lägga lite mer pengar så att det blir ett par som är bättre. Billigare modeller är inte gjorda av gummi utan plast och är inte lika mjuka och följsamma.

Kängor då? Det är min favorit. Och fördelen är att de är mycket bekvämare att gå långt i. Nackdelen är att de är dyrare och ibland till och med väldigt mycket dyrare. De har även lägre skaft än vad stövlar har så de passar inte så bra att vada i djupare vatten med. Kängor är vandrarens skodon. Hur höga kängor man vill ha är lite av en smaksak. Själv föredrar jag lite lägre kängor. Jag har till och med ett par som inte ens går över fotknölarna. Är kängorna så pass låga är det bra att kombinera med ett par damasker om man ska gå i högre gräs eller annan vegetation.

Skor som inte är bra är gymnastikskor av olika slag. De är helt enkelt inte vattentäta och man kommer att bli blöt om fötterna vid minsta lilla väta.

När det gäller strumpor tycker jag att sportstrumpor passar bäst, de är gjorda för att inte ge skavsår och torkar snabbt om man tar en paus och tar av sig skorna. Skulle man råka gå ner sig så att man blir riktigt blöt om fötterna är det lätt att få skavsår. Då kan ett par reservstrumpor och ett par plastpåsar vara bra att ha. Ta av dig skorna och töm ur vattnet. Byt strumpor och ta en plastpåse på varje fot och sen ner i skorna. Då har du fortsatt torra fötter även om skorna är blöta vilket minskar risken för skavsår avsevärt.