Löpstig

Ett av de bästa sätten att få kraft från skogen är att förlägga sina löppass dit. Att springa längs vägar eller inne i stan är ingenting jämfört med att springa i skogen. Men det är inte bara det att den ojämna terrängen stärker fotleder och vader. Eller att de kuperade stigarna ger omväxling med ömsom motlut och ömsom nedför. Det är inte heller bara det att luften är renast och friskast i skogen med minimalt med luftföroreningar. När man anstränger sig öppnar lungorna upp sig och släpper in allt det som finns i luften. Vilket ger mer av både syre och föroreningar. Nej det är inspirationen jag tänker på. Att springa i skogen är helt enkelt så mycket roligare och mer inspirerande att man längtar till varje träningspass. När jag springer i skogen kommer jag på mig själv med att jag höjer blicken ser mig omkring och njuter av den fantastiska utsikten. Till skillnad från när jag springer på gatorna när jag är på väg till skogen då tittar jag mycket mer ner i asfalten. När det är en njutning att springa längtar man till nästa pass men varje pass ger även mycket mer i form av både mental och fysisk hälsa.

Om du har en skog i närheten ta cykeln dit och spring där eller om det är nära spring dit och spring i skogen. I värsta fall om du har bilavstånd till skogen, ta bilen dit och spring i alla fall ibland. Och när du springer där i skogen sänk farten lite höj blicken och njut av den fantastiska utsikten. Du kommer att älska det.