Vaccinium myrtillus blåbär

Jag förstår mig inte på de som köper dyra gojibär eller liknande för hundratals kronor kilot. Just nu finns nämligen ett helt gratis superbär att hämta i massor. Det är bara att bege sig till närmsta skog med bärplockare och hink. Det är nämligen ett riktigt superblåbärsår. Vår egen frys har blivit så full att vi köpt en liten extra frysbox för att få plats med allt. Ca fem-sex hinkar blåbär har jag plockat och i snitt tar det mig en timme och femton minuter att fylla en hink när jag väl är i skogen. Då har jag ett riktigt bra blåbärsställe som jag åker till. Visst tar det en stund att rensa bären efteråt och så kan det vara så att man har en transportsträcka. Men rensningen går mycket smidigare i år efter att jag skaffat en mackapär som jag kopplar till dammsugaren. Jag häller i bären i en tratt så rensas alla blad och lättare saker bort och åker in i dammsugaren. Kvar blir bara kart och bär med mindre blad som sitter fast. Vilket tar en bråkdel av tiden att rensa. Själva tiden i skogen ser jag som ren njutning, även om det kan vara jobbigt att gå framåtböjd så lång tid när jag är ovan.

När bären är rensade sprider vi ut dem på ugnsplåtar och brickor och lägger i frysen. När de är frysta på ytan kan man lägga dem i plastpåsar utan att de fryser ihop till klumpar. Sen är det bara att ta en näve i gröten, till smoothies eller vad som helst som man tycker skulle passa med blåbär. Vi fryser även in andra sorters bär på det här sättet. Sen när vi har behov av sylt kan man ta av de frysta bären och koka en mindre omgång sylt. Väldigt praktiskt om man inte har tillgång till en kallkällare. Men som sagt nu är vårt frysskåp i köket fullt så en frysbox kommer att ge oss större möjligheter att lagra bär och annat resten av året.

Att hitta blåbär i skogen brukar inte vara några problem om det är som i år ett så kallat blåbärsår. Hela 17% av Sveriges yta täcks nämligen av blåbärsris. De bästa blåbärsmarkerna tycker jag brukar vara i tallskogar som inte är för torra. Blir det för mycket gran kvävs blåbärsriset. Så vet ni inte var ni ska börja, ta er till närmsta tallskog så borde det inte vara några problem att hitta blåbär.

Förr var blåbär en säsongsvara som man åt på hösten. Innan socker blev billigt och vanligt var det svårt att lagra några större mängder blåbär, man kunde torka bären eller koka osockrad saft. De färska bären kunde man koka till en gröt, en tjock soppa eller kräm. Plockningen sköttes av de som inte orkade vara med på skörden. Man plockade bären för hand och lade i ett mindre kärl. Sen tömde man det mindre kärlen i en kont (eller en kunt som man säger i Dalarna:-)), dvs. en korg som man bar på ryggen som en ryggsäck. Konten var gjord av näver eller träspån.

Den bästa belöningen efter en lyckad blåbärsplockarutflykt tycker jag är att fylla en tallrik med blåbär och strö över socker och sen äta med mjölk. De färska bären smakar helt underbart och är mycket godare än upptinade bär. Det kanske är vetskapen att man själv har plockat bären själv som gör dem så goda. Vill ni ha andra bra recept så är Internet fullt av inspiration, så sök bara på blåbär och recept ska du se att det finns massvis med goda recept där ute.

Visst är det skäl nog att plocka bären för att de är så goda. Men ett annat starkt skäl till att äta blåbär är att det är ett mycket hälsosamt bär. Historiskt sett har blåbär använts som medicinalväxt för att behandla magåkommor. Garvämnena i blåbären gör att tillagade bär kan ha en stoppande effekt och är därför en bra behandling mot diarré. Förr kunde man köpa torkade bär på apotek för att använda vid magproblem.

På senare år har blåbär gjort sig kända som en rik källa till antioxidanter. De främsta av blåbärets antioxidanter är antocyaninerna.

Antocyaniner är ett samlingsnamn för en grupp av flavonoider. Antocyaniner är starka antioxidanter och tros bidra till att minska inflammationer i kroppen genom att minska den oxidativa stressen. Antocyaniner finns även i andra bär såsom jordgubbar, tranbär, fläderbär, surkörsbär, kråkbär och hallon. Men det är i blåbär som de högsta koncentrationerna har uppmätts med undantag för kråkbär, men mer om kråkbär en annan gång. Ca 300-800 mg antocyaniner per 100g färska blåbär är vanligt men det finns stora variationer. I Norrland mognar bären långsammare så där är innehållet av antioxidanter högre. Det är antocyaninet som ger blåbäret dess blå färg.

Andra hälsobringande ämnen i blåbär är flavonoiderna quercetin och katekin och även tanniner, ellagitanniner, fenolsyror och mindre mängder C-vitamin.

Cancer:

Blåbär och andra bär skyddar sitt eget DNA från oxidativa skador (syre som reagerar med DNA-molekylen eller cellväggarna) med hjälp av antocyanin och andra antioxidanter. Hos oss människor kan sådana skador leda till mutationer av generna som leder till att cancer utvecklas. När vi äter mat med antioxidanter fungerar de på samma sätt i vår kropp genom att skydda vårt DNA. Forskning har även visat att antocyaniner kan ge skydd mot cancer genom att inducera en process kallad apoptos. Apoptos, även kallad programmerad celldöd är en naturlig process där kroppens celler självdör åp ett kontrollerat sätt. Anledningen till den programmerade självdöden kan ha flera orsaker men en är om mutationer har uppstått i cellens DNA som gör cellen obrukbar. En sådan typ av mutation är när cellen muterar till en cancercell. I normalfall tar kroppen själv hand om celler som har muterat till cancerceller genom att inducera apoptos. Men om apoptosprocessen inte fungerar korrekt kommer cancercellen att dela sig ohejdat istället för att förstöra sig själv. Forskare har alltså påvisat att antocyaniner kan hjälpa kroppen att inducera apoptos av celler som har skadat DNA och som kan riskera att leda till cancer.

Hjärtkärlsjukdomar:

Hjärtkärlsjukdomar uppstår på grund av åderförkalkning, vilket inte har med kalk att göra utan är en process där blodkärlens insidor förtjockas och blir mindre elastiska. Orsaken är en inflammatorisk process där oxidativ stress är en nyckelfaktor. Här gör givetvis antocyaninets antioxidativa egenskaper och antiinflammatoriska effekter stor nytta. Forskning som gjorts för att kontrollera om antioxidanterna i blåbär har hämmande effekter på bildandet av blodproppar visade att det finns en sådan effekt men man kunde även se att effekten bara fanns om man gav en kombination av de tre antocyaninerna cyanidin, delfinidin och malvidin. Tolkningen är alltså att det är bättre att äta hela bär än att försöka isolera en enskild molekyl för att göra medicin av det. Man har även sett minskningar av blodfetter i andra studier.

Diabetes:

Försök har visat att blåbär och antocyaniner kan ha positiva effekter på de med diabetes typ 2. En ökning av insulinutsöndring har uppmätts i försök med odlade bukspottkörtelceller. Det amerikanska odlade blåbäret som är en släkting till det Svenska blåbäret har visat sig öka transporten av glukos in i muskler och fettceller utan att insulin är inblandat. Möss som fått diabetes på konstgjord väg fick avsevärt minskad nivå blodsocker när de även fick blåbärsextrakt.

Ögonen:

Ett av de mer kända områden där blåbär har använts är för att motverka olika ögonproblem. Det finns ett flertal studier som visar att blåbär har motverkande effekt för starr, retinopati (näthinnesjukdom vid diabetes), förändringar i gula fläcken och förbättrat nattseende. Ett tillstånd kallat syntrötthet där de drabbade upplever en trötthet i ögonen med besvär att hitta synskärpa, värk, sveda och klåda i ögonlocken och muskeltrötthet runt ögonen har också visat sig lindras av antocyaninextrakt.

Antibakteriell:

Många bär har antibakteriella egenskaper och i det här fallet är blåbär inget undantag. Blåbär och blåbärsextrakt har visat sig ha skyddande effekter mot både salmonella och stafylokocker. Forskare kunde även visa att bärextrakt skyddade mot flera olika skadliga bakterier än vad de enskilda komponenterna hade var för sig. Blåbärsextrakt har visats sig motverka H pylori som ger magsår, salmonella, stafylokocker, clostridium och streptokocker. Blåbär har även visat sig förstärka de antibakteriella egenskaper som antibiotika har, antibiotikan blir alltså verksam vid en lägre dos om man samtidigt äter blåbär. Dessutom har blåbärsextrakt en förstärkande effekt av antibiotika mot antibiotika resistenta bakterier.

Antiinflammation:

Låggradig inflammation i kroppen är ett tillstånd som man misstänker kan leda till så kallat metabolt syndrom. Det metabola syndromet är ett samlingsnamn för individer som har minst tre av dessa medicinska åkommor: övervikt med bukfetma, förhöjt blodtryck, förhöjda blodsockernivåer, förhöjda blodfetter och låga HDL-nivåer i blodet. Individer med metabolt syndrom löper förhöjd risk att utveckla diabetes och hjärtkärlsjukdomar. Än så länge har man inte enats om vad de underliggande orsakerna till metabolt syndrom är, men de flesta anser att det är felaktig diet och brist på motion som ligger bakom. En följdverkan till felaktig diet kan bli låggradig inflammation i kroppen. Det finns flera studier som pekar på att antocyaniner har en minskande effekt på dessa låggradiga inflammation, de är alltså antiinflammatoriska.

En liten brasklapp är att många av de studier som gjorts inte har genomförts med blåbär utan med blåbärsextrakt av antocyanin där intaget av antocyanin har motsvarat en mängd blåbär som är mycket större än vad man normalt äter.

Blåbär kan inte lösa alla hälsoproblem som man kan tänkas ha, men i kombination med en i övrigt hälsosam kost kan blåbär bidra till ett hälsosamt liv. Om man dessutom själv har plockat blåbären så har man fått både motion och alla de övriga positiva fördelar som vistelse i skogen ger. Så passa på och plocka nu när det finns blåbär i överflöd.

Källor:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92770/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5b%C3%A4r

http://www.barkraft-sik.se/sv/bar/Sidor/Nyttiga%C3%A4mnenibl%C3%A5b%C3%A4r.aspx

Nordliga skogsbär och dess hälsoeffekter” Litteraturstudie genomförd på SIK av E. Berglöf, 2008.

http://mariagutebring.se/bildomat/cafeirishcoffee/blueberries/fakta1.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_syndrome

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/slu-prognos-rekordar-for-blabar